Ding 9; Jane 2.0

De eerste schrijfsels van Jane Austen waren korte stukjes over de mensen om haar heen. Licht ironische opstellen die zij voorlas tijdens familiebijeenkomsten. Aan de reacties van haar luisteraars kon zij merken of haar stukjes gewaardeerd werden. Je kunt dus zeggen dat Jane een blog bijhield over wat zij om haar heen zag en die zij on-line zette tijdens familiebijeenkomsten. En net zoals een bij een blog van nu plaatste toehoorders een reactie. Jane was dus helemaal 2.0 Heeft de blog toekomst in de bibliotheek. Om een blog succesvol te doen zijn heb je twee dingen nodig. Ten eerste een interessant verhaal. Ten tweede lezers (bewonderaars). Als voorbeeld de blog Educatiebieb Zeker voor bibliotheekmedewerkers een interessant onderwerp. Alleen, geen volgers en maar één lid. Je merkt dan ook dat de motivatie om de blog bij te houden wegebt. De laatste post is van 29 juni. Een van mijn doelstellingen voor het 23 dingen traject in Waterland is dan ook dat door de medewerkers zelf te leren bloggen zij elkaar ook meer gaan volgen via de sociale media. Ik heb me dan ook meteen aangemeld als lid van Educatiebieb. Een blog als media-instrument naar onze klanten dan! Misschien, maar dan wel met een duidelijk thema. Geen verlengstuk van de website. En, nog belangrijker, het moet er aantrekkelijk uitzien en leuk zijn om te volgen. Die discussie zouden we tijdens het 23 dingen traject in Waterland moeten voeren met onze deelnemers. Kijken wat voor ideeën er komen. Flickr of Picasa om foto's te delen. Dat is iets waar nu al gebruik van wordt gemaakt via onze website. Flickr tools om foto's te bewerken. Dat is er een waar ik nog niet eerder aan heb gedacht. Ik kan me nog het begin van mijn loopbaan herinneren waarbij we zelf affiches maakte met behulp van sjabloonletters. Uren zat je te prutsen en dan nog zag het er goedkoop uit. Posters en flyers voor lokale activiteiten op de vestigingen, bordjes voor het publiek, dat zijn toepassingen waarbij we de medewerkers kunnen stimuleren na om hier iets mee te gaan doen. Het zou dus een opdracht aan de cursisten kunnen zijn, zoek een bord in de bibliotheek op, bijv. over het gebruik van internet, en maak hier met flickr tools iets moois van. Zo dat waren 376 woorden.

5 opmerkingen:

  1. Misschien kun je dat ook nog leuk combineren met technieken als QR-codes of Augmented reality.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Educatiebieb was al langer bij mij bekend. Maar om het te volgen.. dat fenomeen was toen een drempel te hoog voor mij. Misschien dat dat ook geldt voor andere collega's. De discussie zou ik pas met elkaar willen voeren nadat we al heel veel dingen gedaan hebben. Waarschijnlijk lopen we al weer achter als we uitgediscussieerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De twee eerste vragen die je moet beantwoorden is "waarom ga ik bloggen, welk probleem ga ik er mee oplossen" en "voor wie ga ik bloggen, oftewel wiens probleem ga ik oplossen". De twee belangrijkste vragen die maar al te vaak te lichtzinnig overgeslagen worden. Want daarmee kun je je inspanningen gericht inzetten.

    Daarbij moet je je vooral ook afvragen of een blog wel de oplossing is voor jouw probleem? Past het in je communicatieplan. Want onterecht wordt er vaak geroepen "we hebben een sociale mediastrategie nodig". Sociale media zijn gewoon verschijningsvormen, net zoals een folder en persberichten in kranten. Ze hebben een eigen dynamiek en werking, dat wel. Maar ze moeten allemaal passen in je communicatiestrategie. En de keuze voor het medium moet voort komen uit een probleem, ze zijn geen doel op zich. En die fout wordt te vaak gemaakt. Roept de directeur "we moeten Twitteren". Wordt er vervolgens door een medewerker een Twitteraccount gemaakt, zonder dat ze voor ogen heeft wie ze wil bereiken, met welke boodschap en vooral waarom. Dan worden het mededelingenborden met dezelfde inhoud als die op de website, Facebook, krant etc... En het maakt al helemaal geen gebruik van de unieke kracht van het medium. Dat zou een leidraad moeten zijn in jullie discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens is het aantal volgers of leden absoluut niet zaligmakend. Belangrijker zijn je statistieken die aangeven hoe vaak je site is bezocht, welke artikelen het beste zijn gelezen en hoe vaak je artikel is doorgestuurd via Twitter en Facebook. Reageren en je als volger/lid aanmelden kent voor veel mensen een forse drempel. Zeker als je berichten niet tot interactie oproepen, maar afgeronde verhalen/mededelingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen