Ding 12 ; tweettweettweet

Wordt er over onze bibliotheek getwittert. Maar eens wat trefwoorden ingetoetst in de zoekbalk van twitter. Bibliotheek Waterland, geen treffers. Bibliotheek Purmerend, geen treffers. Bibliotheek Volendam, een verrassing. Op de twitterpagina van de gemeente Edam-Volendam staat een tweet over de demonstratie e-readers in de bibliotheek Edam die ik zelf ga geven. Dit heb ik natuurlijk meteen geretweet. Maar wat ik verder ook aan zoekwoorden combineer, bieb, bibliotheek, lezen, boeken, boekstart. Er komen geen relevante tweets boven water. Er zal dan wel een hoop getwittert worden, alleen gaat het niet over de bibliotheek. Weinig aanleiding dan ook om mensen te gaan volgen. Zelf volg ik inmiddels mijn oude werkgever de OBA en Bibliotheek.nl. Beide behoorlijk actief op twitter. Maar eens kijken of we daar wat van kunnen opsteken. Ruim 2100 volgers voor de bibliotheek Amsterdam klinkt ook redelijk indrukwekkend.

Nu even een kritische noot. De achtergrondartikelen over twitter op de 23dingen site zijn allemaal uit 2009! Het zijn dan ook optimistische artikelen over twitter als een geweldige marketing tool waarmee je de persberichten de wereld in kan sturen. Ik dacht dat we hier inmiddels wel wat van terug waren gekomen. Volgen wordt tegenwoordig belangrijker geacht dan volgers.

Verder maar weer met twitter. Tweetdeck geïnstalleerd. Ziet er wel overzichtelijk uit, maar de praktijk zal leren of ik het ga gebruiken. De widget pagina van twitter is wel erg leuk. Met een paar simpele bewerkingen krijg je een twitterwall (heet dat zo?) op je blog.

5 opmerkingen:

  1. @Wil ik heb het fimpje van Museum Boerhaave bekeken en dacht inderdaad wat is het resultaat.
    Dat moeten we voor onze groepen updaten. Ook leer je van elkaar ik dacht zo'n twitterwall moet ook hebben. En ja hoor het is gelukt. Alleen zal de mijne op enig moment tot stilstand komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben het wat het monitoren op internet wat lastig. De term #bibliotheek is landelijk en de kans dat het over jouw bibliotheek gaat is klein. Daarbij waar voel je je als klant mee verbonden? Met de bibliotheek Waterland of de bibliotheek Graft De Rijp? Ik den de laatste, Waterland is een kunstmatige naam die niet eens de lading dekt, want Graft De Rijp hoort bij een andere regio.

    Wat je wel kunt doen is in een monitortool als Hootsuite te zoeken op bibliotheek en daar een geografisch filter aan toe te voegen. Zeg maar tweets die in en straal van 15 kilometer rondom jou zijn gepost. Dan heb je grotere kans dat de tweet over jouw bibliotheek gaat. En dan nog kan het ook over je iTunesbibliotheek gaan....

    Dankzij sociale media hebben we ook een ander gevoel van tijd gekregen en lijkt alles wat ouder dan gister is al achterhaald. De artikelen zijn nog steeds relevant. Inderdaad het gaat niet meer alleen om het aantal volgers, maar meer om wie je volgt. Maar dat is van alle tijden. Optimisme is er nog steeds, alleen komen we er nu achter dat het toch lastiger is dan het lijkt. Dat het versturen van persberichten alleen, niet effectief is, maar dat het gaat om de dialoog. Maar heel veel bibliotheken hebben dat niet onder de knie.

    Het resultaat is daardoor niet heel snel duidelijk. Wat je wilt is ambassadeurs die jouw boodschap verspreiden. Daarvoor moet je de interactie aangaan met je volgers en dat betekent investeren van tijd. Dat komt in de andere filmpjes van Wilma beter tot zijn recht. Dit is meer een teaser.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Edo
    Hootsuite zal ik eens uitproberen. Ik ben wel benieuwd wat er zoal over de bieb getwittert wordt. Als ik die jongeren zie die de middag en avond in de bieb zitten te leren (en hun sociale contacten aan het onderhouden zijn) verwachte ik eigenlijk dat er meer over de bibliotheek op twitter te vinden zou zijn. Misschien kom ik daar met dit tooltje achter.

    Mijn opmerking over de publicatiedatum van de infosites over twitter moet je maar zien als ongevraagde feedback van een cursist. Het ging niet zo zeer om de relevantie van de informatie, maar meer om het beeld dat dit schept. Namelijk dat de tijd een beetje stil heeft gestaan na het aanmaken van dit onderdeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Integendeel Wil, de 23dingensite is kort voor jullie begonnen volledig herzien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hootsuite heb ik laatst ook als tip gekregen. Je kunt hiermee ook tweets klaarzetten voor een bepaalde datum begreep ik. Lijkt mij wel erg handig om te gebruiken voor bedrijfsdoeleinden. Ik ga dit denk ik gebruiken voor @UitInWaterland.

    Voor mobiel internet is er UberSocial. Een app waarmee je twitter kunt bekijken. Schijnt ook erg goed te werken. Ik hoor het in elk geval van alle kanten voorbij komen in mijn omgeving. Vooral mensen met een BlackBerry overigens. Op de HTC zit Peep, en dat werkt ook prima. Je kunt er alleen mee versturen en bekijken, geen nieuwe mensen volgen helaas...

    BeantwoordenVerwijderen