Ding 16 ; Weg met de computer

De 23 dingen doe ik tot nu toe met mijn laptop op schoot. Met alle leesstukken en opdrachten die bij een ding horen ben je dan toch al gauw anderhalf tot twee uur bezig. Resultaat een paar stijve knieën. Als eerbetoon aan ding 16 heb ik deze op mijn smartphone gelezen. Ik zag namelijk al een QR code op het scherm. Na deze gescand te hebben werd ik doorgeschakeld naar een app of mobiele internetsite? van 23 dingen. Dat was een aangename verrassing. Eerst een overzichtelijke opsomming van alle dingen. Klik je een ding aan, dan komt deze prima leesbaar op het scherm. Geen probleem met lezen dus en ook de filmpjes waren prima te bekijken. Alleen als je klikt op een link van een leesdocument uit informatieprofessional, dan werd het lastiger. Er moet dan een pdf worden gedownload en geopend. Dan blijkt het leesvenster toch wel beperkt. Ook grappig, ding 16 en 17 zijn omgedraaid in de mobiele applicatie. Ik ben zeer benieuwd welke techniek er achter zit om de 23 dingen site om te bouwen in deze mobiele versie.

Tot voor een paar jaar geleden had ik geen mobiele telefoon en vond dat ook wel zo rustig. Maar uiteindelijk was dit niet meer vol te houden. Je werd niet meer serieus genomen. En sinds een paar maanden is de oude Nokia zelfs ingeruild voor een Samsung smartphone. Apps zijn dus niet geheel nieuw voor mij. Ondanks dat ik er niet zo heel handig mme ben, weet ik de weg er toch wel in te vinden. Layer had ik al om mijn mobiel staan, maar er nog niet echt naar gekeken. Nadeel van augmentent reality is dat je eerst de reality life voor ogen moet hebben. Naar buiten dus en aangezien het op dit moment stortregent bewaren we dit onderdeel voor een later bericht. Layers heeft wel een goede zoekfunctie. Later deze week staat er een 3 daags bezoek aan Maastricht op het programma. Met de zoekfunctie gezocht op Maastricht en er zitten twee apps met augmentet reality over Maastricht in. Ik ga ze aldaar eens uitproberen.

Een andere app dan maar. Pappie heeft een nieuwe auto nodig en daarom in de market gezocht op auto. Autotrader ken ik wel van internet, maar is ook als app heel handig te gebruiken. Alleen zijn de opties om aan te geven welke auto je zoekt in de app wat minder.

De bibliotheek en mobiel internet. Sinds een paar maanden heeft Waterland ook de bieb app van Cubiss. Ondanks alle kinderziekte en niet werkende onderdelen heeft de bouwer van de app een ding goed begrepen. De klant wil niet opzoeken wanneer hij zijn boeken terug moet brengen, de klant wil gewaarschuwd worden op het moment dat het nog op tijd is om je boeken in te leveren zonder kosten. Een paar dagen voor het verstrijken van de inlevertermijn krijg ik dan ook een melding op mijn smartphone. Dat gaat me nog geld besparen als het personeel vanaf 1 januari ook moet gaan betalen bij te laat inleveren. Ik zie ook nog wel een mogelijkheid voor de QR code. Bibliotheken hebben de gewoonte om op de zijkant van de kast borden te hangen met daarop de onderwerpen, genres etc. Maak daarbij een QR code waarmee de klant op zijn mobiel een foto van de kast krijgt met daarom per plank de juiste onderwerpen vermeld. Je ziet dan meteen waar je in de kast moet kijken. Met een beetje photoshoppen moet dit wel te doen zijn. Alleen dan niet al te snel de kasten doorschuiven.

1 opmerking:

  1. Het is voor websitebouwers inmiddels zeer belangrijk dat hun sites goed te lezen zijn op een mobiel apparaat. Flash is daarbij een uiterst dubieuse techniek geworden omdat het niet goed of helemaal niet op mobiele apparaten werkt. Gelukkig zijn er voor veel blogs kant en klare oplossingen. Die jij gebruikt voor de 23Dingensite is er zo één die je makkelijk als plugin kunt installeren. De site merkt zelf op wat voor apparaat men de site probeert te bekijken en past daaraan de layout aan.

    Wat betreft de QRcode ben ik nog niet heklemaal overtuigd. Het is een onhandig systeem om iets voor elkaar te krijgen. Ik denk dat het een tussenoplossing is net zoals destijds die malle Pokens. Aaron Schmidt schreef er een korte blogpost over.

    En overigens werkt Layar binnenshuis ook goed, zolang je gps het maar doet.

    BeantwoordenVerwijderen