Ding 20 ; Music to my ears

Leuk intro op de 23 dingenpagina. Ik herken dat wel, bij Wastora in Zaandam een uur in de platenbakken zoeken en maar niet kunnen beslissen waar je het geld van je krantenwijk aan zou gaan besteden. Wat ik ook mis zijn die luistertafels waarbij je op barkrukken zat te luisteren met een soort telefoon aan je oor. De andere hoorn gebruikte je vriend. Kon je samen naar de zelfde plaat luisteren. Iets waar geen social community site van nu tegenop kan.

Maar genoeg gemijmerd over vroeger. We gaan naar Last.fm Het soort website die mij meestal meteen naar een goed boek doen vluchten. Vol met afspeellijsten, knoppen, zoekbalken en nog veel meer. Het opzoeken van een song gaat nog wel, maar dan. Ik zie alleen maar een knop dat je het nummer kan kopen. Soms staat er wel een filmpje onder, maar die kan ik op youtube ook wel vinden. Spotify is meer iets naar mijn hart. Downloaden is zo gepiept en dankzij facebook hoef je ook geen gevens in te vullen. De andere kant van de medaille is dat je privacy meteen het raam uit gaat. Ik zie bijvoorbeeld ook wat collega Marion Bark de laatste tijd allemaal beluisterd heeft. Maar het is maar muziek en wat maakt het uit als de hele wereld weet dat ik elke avond Andre Hazes opzet. Adele schalt al snel uit de speaker van mijn laptop. En ook de oudere muziek is te vinden. Het prachtige Love letters van Ketty Lester is het volgend nummer.

Eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn. In de wikipedia stat de adder onder het gras. De muziek wordt af en teo onderbroken mewt reclame boodschappen. Daar is nog wel overheen te komen. De tweede adder is wat belangrijker. Alleen het eerste half jaar heb je onberperkt toegang tot de muziekbibliotheek. Daarna wordt je beperkt tot maximaal 10 uur mer maand en mag je een nummer maar vijf keer afspelen. Ben je inmiddels een spotify verslaafde geworden, dan moet je een betaald abonnement nemen. Willen we in de bibliotheek iets met spotify doen dan wordt dit dus een betaald abonnement. 4,99 euro per maand. Daar zal Andriesje niet van wakker liggen. Wat mij betreft zeker een kanshebber voor de 4you ruimte of de young adult plek.

3 opmerkingen:

  1. Waar je tegenaan loopt is de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor de muziekindustrie. Het "all you can eat buffet". Het zijn platenmaatschappijen die Spotify toegang geven tot hun archieven. Spotify draagt een vergoeding af. Luister je gratis, dan worden die vergoedingen betaald vanuit de reclame-inkomsten. Betaal je maandelijks, dan komen de vergoedingen uit dat bedrag. Lijkt me helemaal niet verkeerd.
    Het lijkt zelfs een beetje op de bibliotheek. Je mag gratis gebruik maken van de collectie, maar wil je een deel van de collectie meenemen dan betaal je daar jaarlijks een bedrag voor.

    Het gaat bij streamen niet meer om het bezit van muziek, maar het altijd ter beschikking hebben ervan. Wat je deelt zijn afspeellijsten en jouw luistergedrag. Dat kun je naar believen aan of uitzetten, tijdelijk of definitief. Maar dat is wel het "sociale" aspect van Spotify. Het is de vermenigvuldiging van de tweede koptelefoon en de manier om erover te praten is door er op Facebook op te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Wil, volgens mijn zoon en man moet je daarom naar Grooveshark overstappen. Dit biedt meer muziek, is gratis en heeft geen reclame interrupties.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anjes. Bedank je zoon maar namens mij. Inderdaad een supereenvoudige site. Installeren van software is niet nodig. Handig als je tijdens de 23 dingen even een muziekje wilt opzetten.

    BeantwoordenVerwijderen