Spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste catalogus van het land

Voor deze oefening ga ik drie catalogi met elkaar vergelijken. Je bent tenslotte bibliothecaris of niet. De bicat catalogus van onze eigen bibliotheek. De Hollandnet catalogus met de aquabrowser en de Worldcat catalogus. Ik vul in zoekbalk de woorden "Watersnood Tuindorp" in. In de bicat catalogus geen treffers, op welke manier je ook zoekt. De Hollandnet catalogus geeft 12 treffers. 10 kranten artikelen en twee video's. Schiet ik hier wat mee op. Mijn videorecorder is al een aantal jaar met pensioen en de krantenartikelen kan ik alleen in de bibliotheek te zien krijgen. Maar Hollandnet heeft ook rechtsonder een knop die heet externe bronnen. Klik je die aan dan krijg je voor een klant onbegrijpelijke verwijzingen die heten Picarta of Lidia online. Laat je daar niet door weerhouden. Je krijgt dan twee zeer relevante titels te zien. Je bent dan halverwege. Eerst nog inloggen in de a-select server en daarna wordt je doorgestuurd naar de titelbeschrijving uit picarta. Iets voor de volhouders dus. Maar toch, ben je op zoek naar moeilijk toegankelijke bronnen en weet je een beetje de weg in catalogus nederland, dan is dit een zeer goede zoekmachine. Wat mij betreft een zeven-en-een-half. Worldcat zoek dan net weer wat makkelijker. Hier krijg je meteen drie titels te zien. Goede relevante treffers. Het enige nadeel is dat de titels niet te reserveren zijn.

Maar het ding gaat natuurlijk vooral over het sociaal delen van de catalogus. taggen, recensie toevoegen, lijstje maken. In hoeverre gebruiken onze klanten deze functie. In de bicatcatalogus kun je de meest recente toevoegeningen zien op de homepage. De afgelopen 24 uur is er 18 keer iets aan de catalogus toegevoegd door 10 mensen. 10 recensies, en 8 boeken zijn er aan een lijst toegevoegd. Is dit veel vraag ik mij af. Dat kan ik moeilijk beoordelen bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Maar ik heb wel het idee dat het niet echt druk is op het sociale deel van de catalogus. De recensies zijn natuurlijk het leukst. Bij het boek Zielsverwanten van Loes den Hollander, niet meteen een schrijfster die ik uit de kast zou pakken, staan 4 recensies. Waarvan een aantal zo enthousiast dat ik denk van, moet het boek toch eens een kans geven.

2 opmerkingen:

  1. De kracht zou kunnen liggen in het feit dat de diverse catalogi hun sociale user generated content zouden kunnen uitwisselen. Daarmee vul je je eigen catalogs met toevoegingen uit het hele land. Maar dit is bibliotheekland en dat zit vol poortjes... Ik hoop dat de NBC daar inderdaad verandering in gaat brengen.
    Maar aan de andere kant hoor ik ook niet van al te veel bibliotheekmedewerkers dat ze al te veel aan de catalogus toevoegen. Jammer dat die vorm van curatorschap nog zo matig is ontwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen